AmericanWay

Om livet på, utanför, och runt National Personal Traning Institute Orlando

Galna resevanor

Kategori:

 

Något som alltid gör mig väldigt konfunderad när jag är ute och reser är folks rese-matvanor, och så även denna gång.

 

För att förklara vad jag menar tar ja min senaste resa till Indien som exempel.

 

Flyget lyfte kl 07. Så fort marschhöjden är nådd och säkerhetslampan släkts kommer drinkvagnen in.

Folk köper vin,groggar ,öl, godis , chips, kakor osv och börjar sätta i sig.

Detta sker alltså ca kl 8 på morgonen.

Är det för att man är på semester som man kan ”unna” sig de där lilla extra och äta vad som helst? Och isf finns det inga gränser?

Betyder ändrade rutiner frihet att göra vad som helst?

Eller ÄR det här ett tecken på svenskarnas katastrofala matvanor och deras totala okunskap gällande kost?

Jag vet inte men vi har ju matats på med info att frukosten är dagens viktigaste  mål i åratal nu, så de borde ju ha gått in någonstans iaf, eller äter och dricker folk såhär dagligen?

 

Jag har tyvärr stött på de här beteende flera gånger förut på tåg och båtar som INTE är några semesterresor och mönstret är detsamma. Är det de skrala utbudet som oftast erbjuds då man i princip inte har något val annat än att äta skit? Eller är det ”traditionen” sedan man var liten som sitter kvar då man oftast fick äta godis när man ville så fort man befann sig på resande fot i någon form av transportmedel? Av egen erfarenhet vet ja att det var väldigt vanligt att man åt godis osv sjukligt tidigt på dagen när man va liten och var på väg till nån fotbollsturneringen eller liknande. Men det var ju för att man inte hade någon kunskap om vad de gör med kroppen och i det här fallet även den idrottsliga prestationen. Uppenbarligen hade ingen förälder heller den kunskapen eftersom ingen satte stopp för vansinnet.

 

Personligen skulle ja aldrig komma på tanken att dricka alkohol tidigt på morgonen eller börja dagen med att mata kroppen med SKIT såsom socker och transfett!

Nu har ju fokuserat väldigt mycket på det tidiga klockslaget och transporten till destinationen men allting här tror jag ni kan relatera till oavsett tidpunkt på dygnet. Hur många har inte sett någon stå med en glass eller en bulle kl 10 på stranden en varm sommardag?

 

Jag kan köpa att man lyxar till det lite på semestern men för det behöver man inte leva som en vårdslös rockstjärna och de måste fortfarande finnas gränser.

Bara för att man bryter rutinerna i sitt vanliga liv behöver man inte börja misshandla kroppen med alkohol, socker och transfetter osv.

 

En av dom största utmaningarna när man reser tycker jag är att just äta ”nyttigt” eftersom utbudet oftast till 90% består av godis, chips och annat halvfabrikat vilket jag tycker är väldigt sorgligt. Oftast säljs det också till helt sanslösa priser där man utnyttjar sitt tillfälliga monopol till 110% .

Hoppas någon vågar bryta traditionen/vanorna här och erbjuda hälsosamma alternativ för dom som vill kunna äta nyttigt även fast dom reser.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: