AmericanWay

Om livet på, utanför, och runt National Personal Traning Institute Orlando

Otillåten substans

Kategori: Träning

 

Kärt barn har många namn kallas det och det stämmer verkligen in på den omtalade substansen som revulotionerade/ förändrade PWO marknaden: Geramaine, 1,3-dimethylamylamine, DMAA,Geranium, finns säkert fler kemiska beteckningar. http://geranamine.org/

"En sämre version av Efedrin med amfetamin liknande effekter"

Dock blev ju inte produkter med detta innehåll speciellt långvariga i Sverige och en rad andra länder men i Norge är ämnet fortfarande inte dopning klassat.

Själv har jag prövat på att inta detta ämne i sk PWO blandningar och även i ren form då min filosofi är att man måste pröva något innan man kan uttala sig och ha en åsikt.

 

 

Alla ämnen fungerar olika på olika individer det gäller allt, DMAA är inget undantag där. För mig personligen har jag nästan bara  positiva erfarenheter. Jag har valt att inta det då jag inte varit speciellt pigg, när jag vet att jag ska träna väldigt längre, o när jag varit "vanlig, men dock bara i samband med styrketräning och ej uthållighetsträning. Jag har inte använt det som en vanlig pwo inför varje pass vecka in och ut för att inte bli "imun" och få en högre tolleransnivå men även för att inte bli beroende.

Effekterna jag märkt är ökad energi, fokus, uthållighet och en jävulskt snabb återhämtning. Man får anstränga sig för att vila mer än 20 sek mellan seten. Jag har satt många PB på dessa pass, bara placebo tänker ni kanske, men jag är inte av den uppfattningen. Har kompisar med lång träningsbakgrund och vissa med ingen alls som testat exakt samma produkter utan att dom innan vetat om "effekterna" och samtliga har upplevt samma sak som jag. Vissa har även provat att använda det inför div lagsporter och upplevt en enorm förbättring i mental skärp och återhämtning. Bästa beskrvningen är att man blir som en maskin, både på gott och ont.

 

 

 

Många användare av DMAA har upplevt att dom kraschar efteråt, något jag personligen också upplevt en gång och det var sannerligne ingen behaglig känsla. Min teori är att man genom attt tillsätta kroppen "konstgjord" energi som man egentligen aldrig hade som man sedan gör av med så får kroppen väldigt problem med att hinna återhämta sig efteråt och det är därför man bli trött och dåsig.Detta har som sagt bara hänt för mig en gång och då var jag VÄLDIGT trött innan jag tränade.

 

Jag uppmanar ingen att använda DMAA utan vill delge mina erfarenheter och tankar kring den.

Sedan kan man naturligtvis debattera i all oändlighet hurvida produkten är farlig eller inte, mig veteligen finns det inga grundläggande forskningsbevis för detta. Tycker personligen att cirkusen kring detta påminner en hel del om "redbull-vodka" hetsjakten som drogs igång för ett par år sedan.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: