AmericanWay

Om livet på, utanför, och runt National Personal Traning Institute Orlando

Dags att införa en ny lag

Kategori:

Tycker man ska införa en lag som tvingar alla som har ett stilla sittande jobb att gå ut och röra sig minst 20 min på lunchen.
Hur mycket allt stillasittande kostar staten varje år i sjukskrivningar osv vet jag inte men de är astronomiska summor. Bara korsryggbesvär kostade staten i Norge 15 miljarder NOK 2011. Det  är så mycket pengar så man inte ens kan förstå det.
 
Jag säger inte att 20 min promenad är lösningen på detta, men stillasittande arbete påverkar kroppen i väldigt negativt bemärkelse, vilket fler och fler numer är medvetna om. Men vad görs åt saken? Ingenting!!
Personligen jobbar jag på kontor, men pga min kassa rygg så har jag ett ståbord och sitter 1 timme på förmiddagen och 1 timme på eftermiddan. På lunchen tar jag oftast en 20-30 min promenad, även fast jag garanterat är den på hela företaget som behöver den promenaden "minst".
 
Fördelerna med den promenaden är så många så ja skulle kunna skriva ett helt A4. Man blir piggare, får igång förbränningen efter maten, får frisk luft osv osv :)
 
 
 
 
 
 
 
(Andra påbackningen på dagens lunch som var kyckling och fläskfile buffé)
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: