AmericanWay

Om livet på, utanför, och runt National Personal Traning Institute Orlando

Stämplar ut vecka 1

Kategori: Livet

Jaha då va första skolveckan redan över.
Intryck så här långt: Allting känns okej, de enda som saknas är väll lite rutiner för hemstudierna. Det funkar inte riktigt att köra samma upplägg som på gymnasiet, dvs hänga me på lektionerna och klara proven utan att plugga. Den här utbildningen motsvarar ju 30 högskolepoäng, så den är givetvis på högskolenivå rent akademiskt. Det är dock väldigt krävande rent koncentrationsmässigt att lyssna, skriva läsa, och samtidigt översätta eftersom undervisningen inte är på svenska.
 
Annars så tror ja faktiskt att den svåraste perioden är just nu med anatomi, ben, muskler och rörelselära där de är väldigt mycket som ska memoreras, och där jag garanterat har minst kunskap med mig sedan tidigare. Visst lite "större" muskler kan man ju sedan tidigare tex trapezius,latisimus dorsi, hamstrings, biceps/triceps osv men vet du t,ex vad M.brachialis är? Det är den stora muskeln som fäster i biceps och går ner i underarmen.
 
Dom praktiska momenten, coachningen, och det rent generella gällande fysisk aktivitet tror jag inte kommer bli något problem alls för där kommer all erfarenhet man samlat på sig under åren ligga som grund.
 
Gillar faktiskt dom långa dagarna bäst för då vet man va man ska göra när man kommer hem sen, äta och gå å lägga sig :) Igår var en sådan dag, då vi hade vårat första praktiska moment med en crossfit WOD variant som såg ut enligt följande
 
Tänkte ja skulle gissa tiden innan o tippa 27 min, de blev 13. Så de va en rejält missräkning. Vissa fuskade lite med halvdana sitt-ups och squats men han som fick bäst hade 8.5 min. Gissa vad han tränar till vardags? Jo Cross-Fit. Han är dessutom den som garanterat är mest vältränad av alla, sett till både kondition och styrka.
 
Har påmält mig till att gå en special kurs hos NPTI och bli certifierad TRX-instruktör. Känner mej ganska hemma på redskapet men allt ska ju finnas "på papper" också. Det ska bli riktigt kul!
 
Det egentligen största "problemet" nu är att det inte är speciellt varmt. Idag var de 21 grader och i helgen ska de bara bli 17. Så sola,bli brun och ligga på stranden de kan man ju fetglömma!
Firar iaf fredagen svennebanan style me med rekord tidig tacos redan kl halv 5, kunde inte hålla mej längre,haha
 
 

Kommentarer

  • Donsan säger:

    jag kan förstå att det är tufft.Så mkt. att lära in på kort tid.Vad är TRX för mig som inte är insatt i den världen? jag såg att det skulle bli svalare några dagar sen vända igen. Du är verkligen värd att äta gott! Njut och koppla av lite när du är ledig. Kramar och Kärlek från oss 3

    2013-03-02 | 05:16:11
  • mosta säger:

    oj vad mkt du får lära dig du kan träna oss när du kommer hem. du verkar ha det kul med dina nya kamrater. ha nu en skön söndag så hörs vi snart igen kramar till dig. moster lena

    2013-03-03 | 10:20:45

Kommentera inlägget här: